tisdag 11 december 2012

Kära gamla Engholmsgatan.

Få saker är så viktigt för ens välbefinnande som att man trivs i sin bostad.
Som du kanske märkt så trivs jag bättre än någonsin där jag bor idag, ett underbart hus!
Vi grejar och står i för att känna oss hemma. Det är inte alltid så enkelt om man är född med tummen mitt i hand, men man lär sig med tiden, eller för att dra till med ett klassiskt ordspråk:
 -Övning ger färdighet!

I Lund så bodde både jag och Jenny i hyreslägenheter så möjligheterna att öva var inte så stora.
Men väl i Karlstad flyttade vi ju in i lägenheten på Engholmsgatan i Karlstad, inte trodde vi då att vi skulle bli så händiga som vi är idag. Den där tummen som satt så dumt placerad mitt i handen har nu sakta men säkert börjat förflytta sig mot den position som Herren, vår allsmäktige fader hade för avsikt att placera den.
 -Hej Jesus! som Uno från Rederiet skulle sagt. ;-)

För att hylla denna stackars lägenhet, som fick stå ut med så många knasiga och opraktiska ingrepp från vår sida, så tänkte jag nu lägga upp några före- och efterbilder.
Bilderna är inte helt rättvisa eftersom förebilderna är tagna med en iPhone och efterbilderna är tagna av en proffsfotograf.


Hallen blev ljusgrå, nya lister, trösklar och dörrar. Det största projektet var dock den nya garderoben.
En dag sa Jenny:  -Nu har jag börjat riva den fula garderoben så nu MÅSTE vi bygga en ny.
Sagt och gjort, vi rev den och åkte till IKEA. Då visade det sig att man har bytt standardmått så efter att vi byggt in den nya garderoben så var det ett 10cm gapande hål mellan väggen och garderoben. Jippi! :)
Efter några veckor av idétorka kommer lillasyster Kebby med den briljanta idén att mura igen hålet.
Med lite goda tips och lite Mexitegel från Hasse så satte jag igång, det blev inte perfekt, men jag lärde mig mycket.




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vardagsrummet gjorde vi inte så mycket med, nya ytskikt såklart, en vågad fondvägg som vi tröttnade på lagom till att vi skulle flytta, nya lister och balkongtröskel. Det vi inte köpte på Stuvbutiken hämtade vi från ByggMax tvärs över Lambergstjärn.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sovrummet var den svåraste nöten att knäcka, efter två-tre ommålningar blev vi nöjda, Savann och Mocca tror jag färgerna hette som vi valde. Vi rev monstergarderoben och köpte istället en som var lagomt stor med spegeldörrar som gav en känsla av att rummet var större än det egentligen var. Hasse lyckades även såga av några millimeter av en träbjälke under parketten vid ingången som gjorde att golvet lutade en aning. Trodde jag INTE skulle gå att ordna utan att bryta upp hela golvet. Tack för det Hasse!



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Köket var det första vi gjorde om, kanske inte så konstigt då väggarna var orange, inte vår kopp té. ;-)
I övrigt blev det bara en massa småändringar, lagade några trasiga luckor, tog bort några spottar och en lysrörsanordning m.m.
Det blev lite schyssta Svensson-Svensson lampor från IKEA istället. :)



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I badrummet la vi ner ganska mycket tid och ansträngning. Vi bytte porslin, kastade ut tvättmaskin och duschkabin och målade om flera gånger, först ett nytt lager helvitt. Ett tag hade vi knallrosa vattenrör och en fondvägg i samma kulör. Sen blev det vitt igen och efter att Jenny provsprayade en nyinköpt nässpray i riktning mot taket så fick vi måla om det en sista gång innan flytten. Ett riktigt fräscht och rymligt kompositbadkar med väl tilltagna kanter som man kunde ställa vinglaset och ostbrickan på. En rörmokare var förbi och installerade en blandare av fabrikatet Mora, men den blev en riktig besvikelse, bland de flådigaste blandarna som fanns och den kunde inte ens temperera vattnet ordentligt.
Det badkaret är det enda jag kan sakna med lägenheten ibland, och närheten till centrum förstås.






Nu är klockan mycket och det är dags att sova, natti natti!

/Kelly

2 kommentarer:

  1. Hej söta Ni!

    Jag är en trogen läsare! Så kul att få se hur ni har det i ert fina hus, med Er finfina son!

    pusssss

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra fröken Claesson :) Jag är spänd till att se hur ni har det på er gård! :)

    SvaraRadera