lördag 1 december 2012

Välkommen ljuva vinter, du är väntad.

Nu är det december äntligen, årets mysigaste månad. Den enda månaden på året som man faktiskt bryr sig om andra kalenderdagar än den 25:e. Varje dag som går är en dag närmare högtidernas högtid, julafton.

Jag har inte bidragit med något till bloggen på en längre tid, jag har haft planer på det men det har helt enkelt varit andra saker som tagit all min tid de senaste veckorna, inte minst jobbet, vilket förstås lett till att jag varit trött och istället gått och lagt mig på kvällarna. Men nu tänkte jag få tummen ur och dela med mig av före/efter bilder på det nya "gästutrymmet". Vi har inte bestämt oss för vad vi ska kalla det än, det är ju inget eget rum så det kan inte kallas ett gästrum, det ligger i en garderob, men är ändå inte en del av själva garderoben... förslag välkomnas.

Det är en sak som jag inte tänkt på tills jag fick ett eget hus, men alla utrymmen i huset bör ha ett eget namn, annars blir det lätt förvirring när man ska förklara för sin bättre hälft vart t.ex. tumstocken eller skiftnyckeln ligger.
  - Älskling, vart la du måttbandet?
  - Öh, det ligger i den kattvinden vid vårt sovrum, inte den till vänster utan den till höger.

Nu har vi inget namn för kattvinden som ligger till höger i vårt sovrum för vi har inte kommit på vad vi ska göra med just den än, det lutar åt att vi tar bort den helt och istället gör sovrummet större. Mest för att vi inte kommer på ett bra namn för den. :P
Näh, utrymmet kommer säkert att behövas till förvaring av gamla barnkläder och bebisleksaker sen.

På Mo minns jag att vi hade namn för precis allt, vissa namn var långa och bökiga, vissa var självklara och vissa var ganska ologiska. "Gamla köket" t.ex., som under vår uppväxt de facto var ett lekrum/sovrum om vartannat, "långa hallen" som helt enkelt var mycket längre än "hallen där uppe". "Kerrys rum" kom alltid att heta "Kerrys rum", även efter att han flyttat, medan Kennys rum snabbt kom att kallas "Gästrummet".
Mitt favoritnamn av alla utrymmen på Ikergården är helt klart "upp upp". Ett hemligt minirum som Kerry visade mig när jag var väldigt liten och som jag sen visade Kebby när jag var äldre och hon väldigt liten.
I en av de större garderoberna på andra våningen var det lagt som ett brädtak i höjd med dörrens överkant. Det inte alla visste var att det gick att klättra upp där och att där var ett litet minirum som man kunde sitta i.
Jag och Kebby satte upp julbelysning och fyllde väggarna med bilder på stridsflygplan, vårt alldeles egna hemliga rum som vi inte berättade för någon annan att vi kände till.

Det var allt jag hade att säga idag, jag ska försöka bli mer frekvent i mitt skrivande en tid framöver.
Varsågod, före- och efterbilder av gästvindssängutrymsrummet.
Vi införskaffade 2x80cm Sultansängar från IKEA med extra bäddmadrass, tapeter och färg från Stuvbutiken, såklart. Golvet är original från -51, obehandlad gran. Lampan heter ÅRSTID och kommer också den ifrån IKEA, samma som vi har i vårt egna sovrum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar