måndag 6 januari 2014

"Hem! Hem! Mitt kära hem!"

I en gammal bok från 1899 som tillhörde min farfarsfar Finn Per Hansson hittade jag flera roliga tankar om hur man bör och ska leva för att få ett lyckligt och fridfullt hem. Den lilla boken heter just så, "Ett lyckligt hem" och är enligt författaren en bok som "borde läsas och noga begrundas af isynnerhet sådane unge män och kvinnor, som tänka på att ingå äktenskap; men äfven för sådane, som redan inträdt i äkta ståndet."

Bara den beskrivningen får mig att dra på smilbanden, men när han skriver "En hustru bör vara att finna i sitt hem" eller i scenariot att en kvinna ber sin man att tvätta sin skjorta själv står det att "till och med en ängel skulle harmats öfver ett sådant svar."

"Möt alltid din man med ett leende, äfven om han kommer hem i hvad man kallar dåligt humör, det fordras två till att träta."    - Min personliga favorit.


Eller varför inte ta tillvara på goda spartips?


Min farfarsfar hade varit stolt över mig för jag hade sparat undan lite mer än 365 kr när vi skulle köpa vårt hem! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar