fredag 1 november 2013

Entrétrappa på två dagar

Det var i mitten av augusti i år, sista helgen av min pappaledighet, som jag till slut tog beslutet att bygga en ny entrétrappa till huset. Svärmor och svärfar var på besök så det var ett perfekt tillfälle att få något vettigt gjort, för i ärlighetens namn så är det sällan man finner tid till de där större projekten nuförtiden. En 1½-åring tar inte hand om sig själv. MEN, svärmor tar så gärna hand om honom och Jenny gjorde dem sällskap på diverse utflykter vilket gav mig och svärfar Göran tid att ägna oss åt grabbgörat!
Utan svärfars goda råd och hjälp hade projektet tagit mycket längre tid och det hade garanterat inte blivit lika lyckat. Jag hade klurat hela sommaren på hur jag skulle utföra byggprojektet, så jag hade en ganska klar bild av vad jag behövde, men givetvis blev det lite krångligare i praktiken. Men slutresultatet blev faktiskt riktigt bra! Döm själv...

Så här såg vår entré ut när vi påbörjade projektet.


Grundarbetet tog nästan längst tid, att få allt så rakt och stabilt som möjligt.


Göran och Theodor provsitter den nya trappan.


Något som tog tid var att kapa kantplankan och gräva ned den. Berggrunden var i vägen.


Efter allt handsågande på längden av kantplankan så behövde jag också sätta mig och vila en stund. Ute på vägen kan man skymta vår då nyinköpta bil "lilla svarta Jesus" som Jenny tar till jobbet medan jag tar Volvon. Hon tycker inte om att köra en bil som man behöver tanka hela tiden. :P


Dag 2.    Den börjar ta form.


Slutresultatet blev väl inte så pjåkigt. Hålet i sidan är för att kunna förvara Theodors pulka m.m. på vintern och högtryckstvätten på sommarhalvåret. Stolpen är stommen till vad som var tänkt att bli ett barnvagnsförråd bredvid trappan. Men det projektet får jag ta tag i någon dag framåt vårkanten. Tiden gick fasansfullt fort när man väl börjat jobba igen så det blev aldrig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar