torsdag 14 november 2013

The Social Media Revolution

Var på en föreläsning igår som framförallt handlade om ungas (läs: 0-25 år, = jag är gammal) användande och tillgång till internet och sociala medier, och följderna av det, negativa och positiva. Jag som älskar statistik och grafer gottade mig förstås i olika undersökningsresultat men jag blev smått chockad!

Exempelvis så var debutåldern (över 50% av åldersgruppen) på daglig internetanvändning 9 år, år 2005.
Idag 2013 så är den nere på 3 år! Det innebär att över hälften av våra svenska TREÅRINGAR på något vis använder sig av internet nästan dagligen... youtube-klipp, streaming av barnfilmer, internetbaserade barnspel på iPhone och androidtelefoner.


Om vi ser till 98-100% daglig användning av internet så behöver vi inte sträcka oss längre upp i åldrarna än 9-10 år, d.v.s. lågstadiebarn i tredje klass.

Blondtotten t.v. är jag och t.h. storasyster Ketty,
på den tiden Mariebergsskogen var ett nöjesfält.
När jag själv var i den åldern så bytte jag hockeykort, lekte krig med pinnar i skogen och läste en och annan Fantomen eller Kalle Anka, som på sin höjd damp ned i brevlådan en gång i veckan. En stor fördel med detta är förstås att barn idag läser nyheterna i en HELT annan utsträckning, men ska man verkligen behöva bekymra sig om vad som händer i världen när man är 9-10 år?








Slutligen så vill jag länka till ett youtube-klipp, förstås ;) som jag tycker sammanfattar utvecklingen av våra sociala medier såsom facebook, bloggar (som denna), twitter, instagram m.fl. m.fl. u.s.w.
Föreläsningen inleddes igår med denna videon.

Klicka på bilden för video.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar